· 

Help! Onze tweeling gaat naar aparte klassen!

We voelden het al aankomen... Het tien minuten gesprek met de juffen van L&C. Nu zit onze tweeling nog samen in één klas, maar wat zouden zij adviseren voor volgend jaar? Ik heb daar als tweelingcoach mijn mening over klaar, maar ik ben niet 5 dagen in de week bij hen in de klas.

tweeling samen of apart in de klas

Tijdens het eerste tien minuten gesprek na de kerstvakantie kwamen de juffen met het idee om de meiden in groep 3 in aparte klassen te plaatsen. En ik moet toegeven, deze kwam best rauw op mijn dak.

 

Waarom?

Het gaat toch goed zo?

 

Mijn mening over tweelingen samen of apart in de klas speelt hier natuurlijk ook in mee. Ik zeg altijd: samen in één klas, tenzij.... En die tenzij kan van alles zijn. Tenzij ze er samen echt een potje van maken en de juf na 3 maanden overspannen naar huis moet. Tenzij ze alleen maar met elkaar spelen (en dan moet je heeel voorzichting te werk gaan). Tenzij ze veel voor elkaar doen en hun eigen taakjes (en dus succeservaringen) niet kunnen afmaken. Maar als van deze of andere tenzij's geen sprake is, laat jullie tweeling dan lekker samen in één klas. Het brengt ook juist zoveel zekerheid en veiligheid en dat is dan weer nodig om je te kunnen ontwikkelen.

 

 

 

Maarja, deze blog ging over onze keuze om L&C in aparte klassen te zetten. Want waarom kiezen we daar nou voor?

 

De juffen gaven dus de eerste voorzet nog ver voordat de definitieve keuze gemaakt moest worden. Zo hadden wij voldoende tijd om er zelf over na te denken en het er ook met de meiden over te hebben. Want wat willen zij? Niet geheel onbelangrijk. Onze meiden waren heel duidelijk: Wij willen samen in de klas. Alleen is maar spannend en eng.

 

Een paar weken na dat eerste tien minuten gesprek hadden we weer een gesprekje met de juffen over de overgang naar groep 3. En ook hier waren ze weer duidelijk in hun advies. De meiden zouden beter af zijn in twee klassen.. Slik..

De voornaamste reden hiervoor was dat ze zagen dat L&C steeds meer naar elkaar toetrekken en steeds minder alleen doen. Ze maken elkaars verhalen af, bemoeien zich met elkaars taakjes en houden elkaar steeds meer in de gaten. Dit gedrag werd met de tijd erger. Oke, het was tijd voor een goed gesprek met de meiden.

 

Ergens ging het wel in tegen mijn eigen gevoel. Wij vinden het heel belangrijk dat L&C naar hun gevoel leren luisteren en durven te vertrouwen op hun intuïtie. En als zij aangeven dat ze het allerliefste bij elkaar willen blijven... Moeten we daar dan niet naar luisteren?

 

Tijdens het gesprek met L&C vonden we het belangrijk dat alle kanten goed werden belicht. Want niet bij elkaar in één klas zitten heeft ook zo zijn voordelen. We legden uit waarom de juffen denken dat het beter is om ieder een eigen klas te krijgen. Met een eigen juf en eigen vriendjes en vriendinnetjes. Ja het is spannend, maar het is ook heel erg leuk en hebt elkaar super veel te vertellen uit school. Je kan je eigen verhalen vertellen in de kring, je kan je eigen taakjes afmaken en nieuwe vriendjes maken. En elke keer dat we het bespraken, merkten we dat de meiden er beter mee omgingen. De spanning ging er steeds meer af.

 

We spraken met de juffen af dat ieder een vriendinnetje mee kreeg naar de nieuwe klas, zo hebben ze toch een vertrouwd iemand om zich heen. En ze komen met kindjes in de klas waar ze vorig jaar nog mee in de klas zaten. Het is niet compleet vreemd.

 

Gisteren hebben ze een uurtje mogen oefenen in hun nieuwe klas, zonder elkaar. En ze vonden het super! Ja het was spannend, maar ze deden leuke dingen en vinden allebei hun eigen juffen erg lief. En het allerleukste was toch wel om verschillende verhalen te horen.

 

"Hebben jullie ook gedanst?"

"Wij keken een filmpje op het einde."

"Nee dat hebben wij niet gedaan, wij deden... "

 

Al met al lijkt de keuze nu goed te zijn. Ze reageren er super goed op, hebben leuke bekende kindjes in de klas en lieve juffen. Het heeft ook zeker meegespeeld dat er twee kleinere groepen 3 zijn. Beide klassen hebben 22 kindjes. De juf kan hen nog beter in de gaten houden en helpen indien nodig. En uiteraard is er een plan B. Maakt het de meiden doodongelukkig, dan komen ze weer mooi bij elkaar in de klas.

 

Dat we nu kiezen voor 2 klassen betekent niet direct dat dat tot groep 8 zo blijft. En dat geeft me ook wel wat geruststelling. We zullen blijven kijken naar wat voor onze meiden het beste is en daarop inspelen.

Reactie schrijven

Commentaren: 0