· 

Tweelingen ontdekken dat ze heel veel samen kunnen... èn alleen!

Alles ligt klaar voor De Tweelingclub.. Op tafel liggen stiften, lijm, scharen, gekleurd papier, stickers, restjes stof en natuurlijk de bladen van de omtrek van een persoon. Nu nog zonder inhoud, het is nog niks, niemand. Daar gaan we straks verandering in brengen. Ik ben er helemaal klaar voor. Laat De Tweelingclub beginnen!

Elke Clubmiddag van De Tweelingclub staat in het teken van een thema. Dit keer was het thema ‘eigen keuzes maken’. Iets wat voor veel kinderen, maar ook voor volwassenen, best moeilijk is. Je hebt altijd dat ene stemmetje in je hoofd wat zich afvraagt wat iemand anders van jouw keuze vindt. Een stemmetje wat je laat twijfelen over de keuze die je maakt. Bij tweelingen heb je daarbij ook nog de stem van je tweelingbroer of  -zus die zijn of haar mening geeft en waardoor je aan het twijfelen wordt gebracht. Het maken van eigen keuzes en het vasthouden aan deze keuzes is voor tweelingen daarom net iets uitdagender.

 

En dan gaat de deur open. Twee meiden komen binnen, samen met papa en broertje. Ik zie dat ze er zin in hebben. Ze weten nog precies waar hun jas opgehangen mag worden. Ze kijken even om zich heen en je ziet ze denken:  we zijn de eersten. Al snel volgen de andere tweelingen en kunnen we gaan beginnen.

 

Voordat je eigen keuzes kan gaan maken, is het belangrijk om te weten hoe je je voelt. We beginnen de Clubmiddag daarom met voelen: hoe voel jij je vandaag? Met gekleurde snippers kiezen de tweelingkinderen uit de emoties blij (geel), neutraal (lichtgroen), verdrietig/angstig (blauw), boos (rood). Ze mogen 8 snippers kiezen. Zo weten we meteen hoe we ons voelen, maar ook hoe de ander zicht voelt en kunnen we rekening houden met elkaar. We drinken wat ranja, eten een snoepje en kletsen over de dag.

 

Dan gaan we echt aan de slag. De bladen met lege personen worden omgetoverd tot mini versies van de tweelingkinderen. Ieder doet dit voor zich. De kinderen beginnen eerst met het aankleden van hun ‘mini-me’. Heel geconcentreerd zijn ze hier best eventjes mee bezig. Dan vraag ik of kleding het enige is wat hen eigen personen maakt. We komen tot de ontdekking dat er veel meer is. Wat vind je leuk om te doen? Waar ben je goed in? We schrijven op een groot blad een aantal karaktereigenschappen op. Het worden er steeds meer. Deftig, sterk, ontspannen, respectvol, verliefd (ja die zaten er ook bij) en grappig werden onder anderen genoemd. Uiteindelijk werden er hockeysticks geknipt, plaatjes in tijdschriften gezocht en druk geschreven. De lege personen op het blad waren ineens kleine versies van de kinderen en ze waren allemaal verschillend! En dat is precies wat ik met deze oefening wilde laten zien. Ondanks dat je tweeling bent, soms veel op elkaar lijkt, ben je toch ieder een uniek persoon, met eigen eigenschappen en gevoelens. Wanneer je dit beseft, wordt het makkelijker om eigen keuzes te maken.

 

We vervolgen de middag met een spel waarbij we oefenen met keuzes maken. En dat zonder te praten. Alles doen we met lichaamstaal, mimiek en uitstraling. Deze drie dingen zijn heel belangrijk voor je gevoel, voor het overbrengen van een eigen keuze en de zekerheid waarmee je bij die eigen keuze blijft. Hoe laat je de ander nou duidelijk zien dat je iets wel wilt of juist niet. Waar er in het begin van het spel nog aardig wat verwarring ontstaat, zie je dat het na verloop van tijd steeds duidelijker wordt. De kinderen worden er echt steeds beter in.

 

 

We sluiten de Clubmiddag af met buitenspelen en kletsen nog even na over de gekleurde snippers die we aan het begin van de middag hebben gekozen. Kloppen de kleuren nog? Is er iets veranderd? Dan vraagt één van de meiden: “Mag ik nog op mijn blad schrijven wat ik van vandaag vond?” Natuurlijk mag dat. Ze schrijft op: Ik von het heel leuk. Een beter eind had ik me niet kunnen wensen. Het was weer een geslaagde Clubmiddag.

Reactie schrijven

Commentaren: 0